Ben jij een zelfstandig professional en wil je graag aansluiten bij een organisatie met gelijkgestemden? Dan ben je van harte welkom om langs te komen zodat wij met elkaar kunnen kennismaken.

Ook als je niet een zelfstandig professional bent en geïnteresseerd bent in een tijdelijk project contract op het gebied van digitalisering ben je welkom om de mogelijkheden te verkennen.

Wij organiseren deze meetup op 4 september vanaf 14.00. Deze kennismaking combineren wij met een avontuurlijke activiteit. Het vindt plaats in de omgeving van Friesland, Drenthe, Groningen.  De exacte locatie en meer informatie over of ‘de zwembroek’ mee moet, volgt nog!

 

Aanmelding 4 september

Stuur je gegevens (naam, email, telefoonnummer, cv of linkedin profiel) aan info@banditprofessionals.nl

Graag aanmelden vóór 1 september . Er is plaats voor maximaal 10 personen.

We kijken er naar uit je te ontmoeten!

Groeten BANDIT

Linda, Wiepkje en Yvonne

 

Meer informatie over werken bij BANDIT als ZZP-er en werken als ZZP projectleider.

Meer informatie over werken bij BANDIT als Young Professional en werken als Digital Bandit.

Met Business&IT professionals genieten van een heerlijke lunch aan het water in het mooie Akkrum. Relink Life and Work! We deden het al bij BANDIT  en hebben ons kantoor nu ook “on wheels”  en natuurlijk (we wonen tenslotte in Nederland)  in het water. Meer flexibel kan niet.

In deze nieuwe tijden zijn steeds meer mensen gewend geraakt aan digitaal op afstand werken. Dit zorgt ervoor dat je nog flexibeler met je tijd kan omgaan.  Je kan ook makkelijker op verschillende plekken werken. Dit leidt tot meer creativiteit en betere oplossingen.

Dat is het leuke van ‘een Bandit’ zijn: afwisseling van klussen, werken waar je wil,  nieuwe mensen ontmoeten, klussen klaren en samen nieuwe gewaagde plannen bedenken. Nieuwe plannen die Business & IT klussen leuker en makkelijker maken!  Dit wordt binnenkort vervolgd!

De kantoortuin is de afgelopen weken hot news. In de zero’s en ten’s  moest iedereen over naar een flexplek in een kantoortuin waar je goed kon samenwerken en communiceren met collega’s. Vanaf 2020 is dat anders. De kantoortuin is nu een plek met veel lawaai waar noise cancelling oordopjes gebruikt worden om productief te zijn.

Het oude kantoor kan vergeleken worden met een legbatterij voor kippen. Iedere kip heeft zijn eigen hokje en soms zitten er meerdere kippen in 1 hokje. Het gekakel in 1 hokje is nooit te luid, omdat er maximaal 5 kippen in 1 hokje zitten. De kippen in 1 hokje zijn erg gehecht aan elkaar en kennen elkaar heel goed. Toch voelen zij zich wat opgesloten en is hun wereld erg klein.

De intrede van de kantoortuin is vergelijkbaar met de overgang van de legbatterij naar de scharrelkip. Scharrelkippen werden in één ruimte bij elkaar gezet, zodat ze vrij konden zijn, heen en weer konden scharrelen en kennis konden maken met andere kippen. Zo konden ze overleggen hoe andere kippen hun eieren legden en wat de beste manier was om het voedsel te eten. Al die kippen in één stal maakten echter erg veel lawaai. Het plaatsen van planten en scheidingswanden was onvoldoende om al het lawaai van deze kippen te dempen.

Nu de kantoortuin niet meer voldoet, moeten we op zoek naar een alternatief, maar we kunnen niet meer terug naar de legbaterij, of naar “de intensieve menshouderij” zoals Jaap Peters het kantoor beschreef in zijn gelijknamige boek. Wat mij opvalt is dat veel collega’s erg graag op kantoor willen werken, de meesten zelfs tussen 9 en 5. Dit terwijl allang is bewezen dat kenniswerk niet effectief is op vaste tijden, op vaste plekken en aan één stuk door.

Een voordeel van op kantoor aanwezig zijn is dat je collega’s makkelijk kan vinden en face to face met ze kan afstemmen, wat belangrijk is voor de communicatie en motivatie. Ook krijg je een groter groepsgevoel en is teamwork leveren beter mogelijk. Ik vraag me echter af of je hiervoor bij elkaar in een kantoortuin moet zitten of dat het ook anders kan. Vaak is het zelfs zo dat ik beter kan samenwerken en een gezelligere dag heb met mensen die ik minder vaak zie. Bijvoorbeeld met mensen van een andere afdeling, met collega’s van BANDIT of met mensen van de sportclub.

Het is tijd dat de stal met vrije uitloop geïntroduceerd wordt, waarbij de kippen gestimuleerd worden om naar buiten te gaan. Hierbij bedoel ik niet de richting die Japke D. beschrijft in haar boek “werken doe je maar thuis”, maar aan een meer divers pallet aan werkplekken. Zo zou ieder kantoor een gedeelte kunnen creëren waar je buiten (op het dak of in een tuin) kan werken. Ook kan gedacht worden aan een tuinkantoor bij mensen thuis, waar je ook met collega’s kan werken. Of zelfs een mobiel kantoor waarmee je op diverse plekken kan werken.

Bij BANDIT proberen we altijd zo flexibel en effectief mogelijk te werken. We hebben geen vast kantoor waar we af spreken, maar hebben bijeenkomsten bij mensen thuis of op plekken waar iedereen flexibel kan werken. We zijn zichtbaar en aanwezig bij de klant, maar niet om een stoel warm te houden. In 2020 gaan we op zoek naar nieuwe en avontuurlijke werkplekken.

Iets nieuws leren is leuk. Op het werk geldt dat ook. Aan de slag als projectleider voor de implementatie van een nieuw softwaresysteem vind ik het allerleukste als dit een systeem is dat ik nog niet ken, in een vakgebied dat nieuw is bij een gemeente waar ik nog nooit geweest ben. Eén van de redenen waarom ik zzp’er ben geworden is deze afwisseling. Maar is dat eigenlijk wel mogelijk bij een overheid die gebruik maakt van een Dynamisch Aankoop Systeem? Hieronder deel ik mijn ervaringen.

Dynamische Aankoop Systemen

Steeds meer overheidsinstanties maken gebruik van een Dynamisch Aankoop Systeem (DAS systeem), zoals WerkeninFriesland, Talentregiohuurtin of DASTwente. Of ze maken gebruik van een broker zoals Flextender of Flexhuis. Dit komt omdat de overheid boven een bepaald totaalbedrag verplicht moet aanbesteden. Via deze websites komen opdrachten online waarvoor je je als zelfstandige of detacheringsbureau kan inschrijven voor deze opdrachten.

Wat zijn de voordelen?

Deze manier van aanbesteden biedt een aantal voordelen voor zowel de overheid als de zzp’er (of een detacheringsbureau). Ten eerste is de opdracht openbaar, zodat meer zzp’ers kunnen deelnemen en de overheid een grotere vijver heeft om uit te vissen. Ten tweede kan de overheid prijsconcurrentie bewerkstellingen, waardoor de prijzen voor inhuur lager worden, dit is uiteraard geen voordeel voor de zzp’er, maar eigenlijk ook weer wel: Een derde voordeel is namelijk dat de opdrachten niet automatisch naar een grote partij gaat, die in het verleden marges opstreken tot wel 30%, terwijl de zelfde zzp’er het werk uitvoerde (wanneer deze zzp’er door de grote partij werd ingehuurd voor de klus).

Wat zijn de nadelen?

Hoewel deze manier van aanbesteden een aantal voordelen heeft, zijn er ook een aantal nadelen. Ten eerste moet de overheid ook aanbesteden als zij een specifieke kandidaat op het oog hebben. Inkoop technisch is er natuurlijk altijd een kans dat er een andere kandidaat het wordt, maar de praktijk is anders. Het kan een kandidaat zijn waar de overheid goede ervaringen mee heeft of iemand die al wordt ingehuurd voor de opdracht die vooraf ging aan deze opdracht (de projectleider die de aanbesteding voor software heeft georganiseerd, willen ze ook graag inhuren voor de implementatie).

Kan je zonder ervaring in een specifiek project een project vinden via een DAS?

Meestal moet je, wanneer je je inschrijft voor een opdracht aangeven of je voldoet aan bepaalde knock-out criteria en bepaalde wensen. De praktijk leert dat wanneer je niet aan 100% van de criteria voldoet, je weinig kans maakt op een uitnodiging voor een gesprek. Het lastige zit hem namelijk in het opstellen van de criteria. In basis zijn er twee soorten criteria:

  • Criteria die te checken zijn, zoals werkervaring op je CV
  • Criteria die niet te checken zijn zonder gesprek, zoals competenties

Bij de niet-checkbare criteria vult iedere ondernemer in dat hij of zij daar aan voldoet. Ten eerste omdat zzp’ers graag de opdracht willen, maar ook omdat iedere zzp’er die bij de overheid heeft gewerkt een bepaalde mate van bijvoorbeeld “resultaatgerichtheid” of “gevoel voor politieke verhoudingen” heeft ontwikkeld. De beoordeling zal dus zijn op basis van de checkbare criteria. Het is logisch dat de overheid deze checkbare criteria in de aanbesteding vermelden, omdat zij anders een overvloed aan reacties zouden krijgen van iedereen die in meer of mindere mate aan de niet-checkbare criteria voldoen. Zij willen een voorselectie maken. En omdat je vaak alleen een CV en motivatiebrief hoeft in te leveren betekent dit in het algemeen het criterium “werkervaring”. Dit heeft als gevolg dat de kandidaten die op gesprek mogen komen, hierdoor bijna altijd meerdere jaren ervaring bij de overheid en hebben het specifieke project of werk al eens of heel vaak eerder gedaan.

Hoe kom je dan aan een opdracht zonder hier specifieke ervaring in te hebben?

Mijn ervaring is dat de kans dus klein is dat je via een DAS systeem op gesprek mag komen, als je niet aan alle eisen en wensen voldoet. Maar hoe kom je dan aan een opdracht in een ander straatje dan je normaal gesproken doet? Er zijn een aantal mogelijkheden:

Binnen je huidige opdracht aanvullende dingen doen

Ten eerste kan je proberen om bij je huidige opdrachtgever of werkgever je ervaring uit te breiden. Wanneer je bijvoorbeeld een klus ziet die moet gebeuren in een ander werkveld of vakgebied (onder de aanbestedingsgrens), kan je met je huidige opdrachtgever bespreken of dit iets voor jou is om op te pakken. Zo vergroot je je scope binnen de DAS systemen.

Je doet een opdracht via een leverancier die de aanbesteding al heeft gewonnen

Bij BANDIT doen we vaak projecten die we met een team uitvoeren op basis van een vast bedrag. Binnen het team of duo zit dan alle specifieke ervaring die benodigd is voor deze aanbesteding, maar niet perse bij één persoon. Je hoeft dan niet aan alle eisen en wensen te voldoen, maar slechts aan een deel.

Doe mee aan een meervoudig onderhandse aanbesteding waarbij je een aanpak moet inleveren

De leukste manier van aanbesteden vind ik een aanbesteding, waarbij je een situatieschets krijgt van de opdrachtgever en daar een plan voor moet bedenken/schrijven. In dat geval vraagt de opdrachtgever vaak wel enkele eisen waaraan je moet voldoen, maar die zijn op persoonsniveau meestal niet zo streng als bij een DAS systeem. In het plan kan je vervolgens laten zien dat je de capaciteiten in huis hebt om een dergelijke opdracht te doen. Ik hoop dat er meer overheden op deze manier gaan aanbesteden.

Zorg dat je via via binnen komt en creëer een netwerk

Ten slotte blijft er natuurlijk nog de enkelvoudig onderhandse aanbesteding over. Dit zijn meestal wat kleinere opdrachten, maar bieden je wel de kans om ervaring op te doen in een specifiek vakgebied. In dit geval is netwerken belangrijk. Zorg dat iemand anders het jou gunt om een opdracht te doen die je nog nooit eerder hebt gedaan. Dit is ook één van de redenen waarom ik samen met 2 collega’s BANDIT ben gestart.

Veel nieuwe ideeën hebben wij onderling uitgewisseld tijdens onze eerste Meetup in het Launch Café in Groningen.  Beste idee om gezamenlijk vanuit de Bandit community op te pakken is:  samen op studiereis! Die gaan wij organiseren!

Verder gaan we tijdens onze volgende Meetup een inhoudelijk onderwerp bespreken: “Common Ground..”. Eén van de deelnemers is bezig met experimenten hierin en bood aan een presentatie te geven. Wordt vervolgd!

 

Ben jij een zzp-er of young professional die past in ons Bandit profiel? Kom dan langs!

Op 12 februari ben je vanaf 20.00 welkom voor een kennismaking met Bandit in het Launch café in Groningen (Herenstraat 106 ) We starten met een korte presentatie over Bandit waarin we onze ambities delen en vertellen wat wij als Bandit voor ZZP-ers en Young Professionals kunnen betekenen en andersom. Daarna tijd voor ‘ drinks, bites & talks’ om elkaar beter te leren kennen.

Vind hier meer informatie over werken bij Bandit als ZZP-er

Vind hier meer informatie over werken bij Bandit als Young Professional

En verderop in deze blog vind je meer informatie over onze actuele Bandit Jobs  voor Digital Bandits en ZZP projectleiders

Meedoen? Stuur je gegevens (naam, email, telefoonnummer, cv of linkedin profiel) aan info@banditprofessionals.nl

Graag aanmelden vóór 10 februari. Er is plaats voor 15 personen.

We kijken er naar uit je te ontmoeten!

Groeten BANDIT

Linda, Wiepkje en Yvonne

Als Zelfstandige Projectleider die samenwerkt  met Bandit krijg je naast mooie opdrachten bij de overheid, ook opleiding en backup van andere Bandits.

Specifiek zijn wij op zoek naar ZZP-ers die als Projectleider systeem implementaties in het gemeentelijk domein willen begeleiden.

Wat heb je nodig als Bandit

  • Snel kunnen denken en handelen: Een afgeronde HBO of WO opleiding is een pré.
  • Avontuurlijk karakter: Flexibiliteit, afwisseling en vernieuwing zijn belangrijk voor jou
  • Discipline: Je kan omgaan met veel vrijheid en toch het werk af hebben
  • Nieuwsgierig : Je bent altijd op zoek naar verbeteringen door toepassing van nieuwe technologieën of werkwijzen
  • Open: je bent toegankelijk en doet graag mee in de Bandit community

Wat heb je inhoudelijk nodig

  • Kennis van processen en informatiearchitectuur in het gemeentelijke domein
  • Ervaring als projectleider met IT implementaties

Wat bieden wij?

  • Opdrachten
  • Een avontuurlijke club om bij te horen, ‘werkvrienden’
  • Kennis en ervaring delen, dus jezelf en anderen verbeteren
  • Begeleiding door onze Bandit Backups in klussen

Heb je interesse, stuur dan je CV naar info@banditprofessionals.nl. Na beoordeling van je CV plannen we een (online) afspraak met je in voor verdere kennismaking.

Als ‘Digital Bandit’ werk je mee aan een betere digitale overheid. In een team werk je aan het verbeteren van digitaal werken, je ondersteunt gebruikers bij het gebruik van de applicatie en zorgt ervoor dat het zo optimaal mogelijk functioneert. Je bent de schakel tussen leverancier van de applicatie en de gebruiker. Hierbij gebruik je de nieuwste werkmethoden en ben je niet bang om bestaande patronen te doorbreken.

Wat heb je nodig als Digital Bandit?

  • Snel kunnen denken en handelen: Een afgeronde HBO of WO opleiding is een pré.
  • Avontuurlijk karakter: Flexibiliteit, afwisseling en vernieuwing zijn belangrijk voor jou
  • Discipline: Je kan omgaan met veel vrijheid en toch het werk af hebben
  • Nieuwsgierig : Je bent altijd op zoek naar verbeteringen door toepassing van nieuwe technologieën of werkwijzen
  • Energie: luisteren naar mensen, vragen stellen en ondersteunen van de gebruikers, geven je energie

 Wat kan je verwachten als Bandit?

  • Startsalaris tussen €2000 en €2500 op basis van 36 uur (projectcontract)
  • Opleiding tot Digital Bandit op de Bandit Academy
  • Persoonlijke begeleiding van ervaren Bandits
  • Doorstroom mogelijkheden naar een vaste baan bij de overheid of als ZZP-er
  • Avontuurlijke werktijden en werkplekken
  • Leuke, leerzame en gezellige Bandit activiteiten en meetups

Heb je interesse, stuur dan je CV naar info@banditprofessionals.nl.  Na beoordeling van je CV plannen we een (online) afspraak met je in voor verdere kennismaking.

Veel mensen die in loondienst zijn, denken er aan om zelfstandig ondernemer te worden. Sinds 2015 ben ik begonnen als zzp’er en voer ik opdrachten op het snijvlak tussen business en IT. Omdat ik vaak de vraag krijg hoe dat bevalt en wat je daarvoor moet doen, wil ik een aantal tips, tricks en ervaringen met jullie delen. Te beginnen met dit artikel over 3 voor- en nadelen:

Voordeel: Flexibiliteit

Een groot voordeel van zzp’er zijn, is de mogelijkheid om mijn eigen tijd in te delen. Natuurlijk zijn er al bedrijven die flexibele werktijden hebben, maar in de zomer 6 weken vrij nemen, in het weekend werken en op maandag vrij nemen, kan als zzp’er toch makkelijker, omdat de opdrachten waar je aan werkt afgebakend zijn.

Nadeel:  Traditionele kantoorwerkwijze bij opdrachtgevers

De overheid is de laatste jaren flexibeler geworden in tijd- en plaats onafhankelijk werken. Mijn ervaring is dat collega’s toch nog het liefst tussen 9 en 5 op kantoor werken en dat ook van jou verwachten. Bij een aantal gemeenten moet je nog in- en uitklokken en op een “thuiswerkdag” bellen collega’s elkaar vaak niet eens. Ik ga zelf bijvoorbeeld ‘s middags kitesurfen om vervolgens ‘s avonds nog wat aan het werk te doen. Zo zorg ik dat ik productief blijf.

Voordeel: Aan iedere opdracht komt een einde

Eén van de grootste nadelen van de tijd dat ik in loondienst heb gewerkt, vond ik dat er geen einde aan kwam. Het “rat race” achtige patroon van opstaan -> autorijden -> goedemorgen -> werken -> tot morgen -> naar huis rijden, hield ik wel een aantal jaar vol, maar het gevoel dat er pas een einde aan kwam als ik het contract zou opzeggen zorgde bij mij voor minder motivatie en resultaat.

Nadeel: Op zoek naar iets nieuws

Het nadeel is dat je na iedere opdracht weer op zoek moet naar iets nieuws. En je weet nooit of die opdracht en collega’s net zo leuk zijn als bij de vorige opdracht. Daarnaast zit er soms wat tijd tussen 2 opdrachten of heb je het juist tijdelijk extra druk in verband met een overlappende opdracht. Van collega zzp’ers hoor ik vaak dat wanneer ze het een keer rustiger hebben, ze ook niet kunnen relaxen, omdat ze voor hun gevoel druk op zoek moeten naar iets nieuws.

Voordeel: Afwisselend werk

Een voordeel van zzp’er zijn is dat je meer keuze hebt in opdrachten. Je kan praktisch via ieder (ander) bedrijf aan de slag. In loondienst blijven je werkzaamheden uiteraard beperkt tot het bedrijf zelf, maar via een detacheringsbureau is de keuze ook iets beperkter, omdat via->via->via constructies niet altijd gewenst zijn

Nadeel: Moeilijk in te schatten welke opdracht leuk is

Nadat ik had bepaald dat ik alleen nog maar “leuke” opdrachten wilde doen die maximaal een uur rijden zijn, kwam de volgende uitdaging: Hoe vind je die? Tijdens het sollicitatiegesprek lijken de opdracht en de collega’s misschien leuk, maar in de werkelijkheid kan de opdracht anders zijn. Ook kom ik weinig zzp collega’s tegen die ondanks een “matig gesprek” een opdracht afwijzen als ze worden aangenomen. Hier ligt namelijk ook de uitdaging: “hoe maak ik een (t)(s)aaie klus leuk?”.

Voor zover mijn ‘deel 1’ over de voor- en nadelen van zzp’er bij de overheid. In het vervolg ga ik verder in op het flexibel werken voor de overheid. Geïnteresseerd in het vervolg? Zorg dan dat je mij of de BANDIT pagina volgt op Linkedin of stuur mij een connectieverzoek.

Wil jij je Business AND IT talent inzetten bij de (semi) overheid? Trekt het dagelijks werken van 9 tot 5, op dezelfde plek, jou ook niet aan? Heb je behoefte aan vrijheid en afwisseling? Wil je horen bij een avontuurlijke club mensen die dat ook willen? Bekijk dan onze website www.banditprofessionals.nl of neem contact met ons op.

25 November onze F*ckups live on stage in Groningen bij het Young Alumni Netwerk!